FAQ
Hvidovrevej 137
2650 Hvidovre
CVR: 32070523
FAQ
Vi var usikre på, om resultatet ville blive som ønsket. Vi er Egerbyg dybt taknemmelige – vi elsker resultatet.
Familie i Hvidovre
Jonas, Anja og Emilie Yde Kjelsø
Entrepriseform: Hoved- eller totalentreprise
Et byggeprojekt er meget mere end den udførende håndværker. Et byggeri kræver planlægning, papirarbejde og koordinering af de forskellige faggrupper, så projektet kan blive færdiggjort på kort tid, men med et resultat, der er i top. Hovedentreprisen er meget benyttet på det private marked. Hovedentreprisen adskiller sig fra andre større entrepriser ved, at du som bygherre selv har ansvaret for at indhente byggetilladelser og rekruttere arkitekter og ingeniører, hvis dette er nødvendigt. Hvis du ønsker at slippe for dette ansvar, skal du overveje en totalentreprise i stedet for. I hovedentreprisen vil firmaet disponere og koordinere de forskellige faggrupper under hele byggeprocessen, styre dit byggeprojekt fra start til slut samt sikre, at tidsplanen overholdes. I denne form for entreprise vil dit arbejde som bygherre ligge i forberedelsesfasen, inden selve byggeriet går i gang.
Totalentreprise er normalt anvendt til typehuse eller sommerhusbyggeri. Totalentreprisens fordel er, at du overlader alle processer til én person – totalentreprenøren. Du skal derfor kun kommunikere med én person, som du også afklarer alle beslutninger med. Ulemperne er, at der er færre entreprenører at vælge i mellem, og at du tidligt skal være meget bevidst om stil, materialer m.m. Når du vælger denne entrepriseform, klarer virksomheden hele processen for dig. Du skal blot skrive under på en entreprisekontrakt, og derefter klarer totalentreprenøren arbejdet for dig.
Totalentreprenøren råder over alle de forskellige afdelinger såsom arkitekter, ingeniører og bygningskonstruktører. Totalentreprenøren indgår kontrakter med de forskellige underentreprenører og står for styring af projektet og sørger for, at alt udføres frem til færdig levering.
Dog er det sådan, at der i totalentrepriser ikke er inkluderet uvildigt tilsyn med kvaliteten m.v. Derfor er det en rigtig god idé at entrere med en professionel tilsynsførende og lade ham varetage tilsynet.
Egerbyg er et velkonsolideret entreprenørfirma, der er specialister i renovering og restaurering for private og professionelle bygherrer. Derfor kan du med fordel vælge os til at tage hånd om renoveringen af din bolig. Som hovedentreprenør tager vi ansvar for koordinering, planlægning og kvalitetssikring af byggeriet. Ved større projekter over 100.000 kr. vil du modtage en entreprisekontrakt og en realistisk tidsplan, så du ved, hvordan byggeriet skrider frem. Du vil modtage entreprisekontrakten digitalt, og du vil have mulighed for at gennemgå denne telefonisk med den sagsansvarlige, hvis du har spørgsmål til denne.
Vi har gennem tiden udført mange hovedentrepriser for både små og store privat- og erhvervskunder. Du kan se vores referencer her. En af vores stærke sider er vores strukturerede og systematiske arbejdsprocesser, der sikrer, at dit byggeri går så smidigt og smertefrit som muligt. Derfor fungerer vi godt som din hovedentreprenør, da vi sørger for, at din tidsplan overholdes, at dit byggeri er koordineret, samt at resultatet bliver leveret i den højeste kvalitet. Vi differentierer os fra andre håndværkere i branchen ved, at vi leverer en høj standard af informationer samt en kontinuerlig informativ kommunikation, så du kan føle dig sikker og opdateret gennem hele processen.
Når du skal i gang med at forvandle dit håndværkertilbud til en drømmebolig, bør du overveje, hvordan ændringerne vil forandre husets udseende. Derfor anbefaler vi, at du vælger de materialer, der passer ind i – eller sammen med – den oprindelige arkitektur. Det er som regel et utæt tag, en nedslidt facade eller ønsket om et mere fornuftigt energiforbrug, der driver ønskerne om renovering. Men du bør også tænke over, om ændringerne forøger husets gensalgsværdi.
Hos Egerbyg er vi specialister i renovering. Det er forandringen fra gammelt til nyt, som giver os arbejdsglæde og motiverer os. Det er altid en god idé at tage en arkitekt med på råd i idéfasen, da dit hjem højst sandsynligt gemmer på unikke muligheder, som du overser. Blandt vores samarbejdspartnere har vi nogle dygtige arkitekter, som har tænkt ud af boksen og fået det bedste frem i flere af vores renoveringsprojekter.
Hvis din renoveringsplan omfatter nedrivning af vægge, bør du altid kontakte en rådgiver eller ingeniør, der kan sikre, at du ikke river bærende eller stabiliserende vægge ned. Bærende vægge er en del af din boligs konstruktion, og de bevirker, at dit hus ikke styrter sammen.
Arkitekten er god at have med på sidelinjen, når du skal lægge et budget. Har du ingen erfaring med byggeri, kan du af gode grunde ikke vide, hvad ting koster, hvilket gør det umuligt at budgettere. Det kan desuden være nyttigt at spørge os om en ca. pris på et stykke arbejde. Har du ønsker, der viser sig at være for dyre, kan arkitekten desuden hjælpe med alternativer, som ligger inden for din økonomiske formåen. Når dit budget er lagt, går turen til banken.
Når du renoverer indvendigt, kan du som regel gøre det uden byggetilladelse. Ønsker du dog fx nye ovenlysvinduer eller at bygge ny 1. sal, kræver det byggetilladelse fra kommunen. Vær opmærksom på, at der i nogle kommuner er ventetid på at få en byggetilladelse – gerne 6-8 uger. Derfor er det en god idé at ansøge om denne, inden dit entreprisefirma går i gang med arbejdet, så du ikke står med en bolig under renovering og får et afslag.
Det kunden skal sørge for inden besigtigelsen
Hvis vi mangler informationer eller har den mindste tvivl om de tilsendte dokumenter/billeder, kontakter vi dig og stiller afklarende spørgsmål.
I nogle tilfælde vil vi bede dig om at få en rådgiver til at udarbejde et skitseprojekt, som vi kan udregne tilbuddet efter.
Screening inden den fysiske besigtigelse
For at minimere ubekendte ekstraomkostninger under dit byggeri anbefaler vi altid, at der laves en screening inden tilbudsgivningen.
F.eks. er det en god ide at få lavet en miljørapport, hvis der er mistanke om miljøfarlige stoffer. Dette gælder ikke kun arbejdsforholdene for de udførende håndværkere, men er også et vigtigt spørgsmål om hjemmets sundhed, efter byggeriet er færdigt.
Et eksempel på dette kan være asbest, som er kræftfremkaldende, og som ved forkert håndtering kan spredes ikke blot under byggeriet, men også ligge permanent indvendigt, efter byggeriet er færdiggjort.
Vi forbeholder os ret til at få foretaget prøver, hvis vi er usikre på, om der er miljøfarlige stoffer til stede, hvis der ikke foreligger en miljørapport. Udgift og evt. udbedring betales af bygherre.
En anden godt råd kunne være som minimum at få lavet en tilstandsrapport over VVS & elinstallationerne som er en gennemgang af de synlige og umiddelbart tilgængelige dele af lejlighedens installationer.
Hvis man gerne vil gå lidt dybere i screeningen, skal man åbne konstruktionerne op.
Hvis man ønsker gulvvarme i det eksisterende betondæk, som gulvet ligger enten direkte eller opstrøget på, skal det gamle betongulv bankes op, og ny isolering lægges for at kunne få en effektiv gulvvarme.
I så fald skal det ydre fundament kontrolleres for, om det går dybt nok ned i jorden til, at det ikke skal understøbes, for at energikrav kan overholdes, hvilket udgør en større uforudset udgift. Her kan vi fx anbefale en banke-prøve, som går ud på at banke klaplaget op indvendigt i huset og grave ned for at undersøge de faktuelle forhold. Alternativt kan der ligeledes graves udvendigt, så man undgår at bryde gulvet op, men ulempen er, at det ikke er lige så retvisende. Selv om der laves flere bankeprøver i huset, kan det forekomme, at fundamentets dybde varierer. Der gives naturligvis ingen garantien for, at screeningen giver det fulde billede, men det er et godt udgangspunkt, hvis de faktuelle forhold skal undersøges, og udgifterne prissættes inden byggeriets start.
Et andet godt eksempel er nedhængte lofter eller skjult rørføring, hvor der kan laves en kikkertundersøgelse.
Afslutningsvis støder vi tit på gamle lofter, hvor malingen skaller af, fordi der er blevet malet med en plastikmaling oven på den gamle kalkmaling, så den ikke kan binde ordentligt.
Bygherreleverance
En bygherreleverance betyder, at du selv bestiller og får leveret materialer og produkter til dit byggeri.
Hos Egerbyg anbefaler vi dog altid, at vi står for leverancen af alle dine produkter, da vi med årene har oplevet, af vores kunder ikke forstår det fulde omfang af de udfordringer, som kan opstå, når bygherre selv vælger at stå for leveringen, som går under betegnelsen bygherreleverance.
Når Egerbyg bestiller materialer og produkter hjem i samarbejde med dig, er du dækket af vores produktgaranti. Skulle der være en produktfejl på fx dit badeværelsesarmatur, kommer vi og skifter dette gratis i modsætning til, hvis du selv har leveret det. I så fald vil vi tage os betalt for at sende vores håndværker ud for at skifte det, hvilket hurtigt kan blive en omkostning langt større end den rabat, som du kunne få ved at handle direkte gennem en webbutik.
En bygherreleverance indebærer ud over bestilling af produktet også fysisk opbæring af produktet. Hvis du bor i en etageejendom, skal det bæres op i lejligheden og placeres efter
Egerbyg anvisninger. Bortskaffelse af egen affald forbundet med produktet skal du også står for.
Bestilling i korrekt mængder hjælper vi naturligvis med, men hvis der ikke er nok fliser eller gulvbrædder grundet mange tilskæringer, vil vi bede dig at levere flere. Så skal du igen ind og bestille disse og få båret materialerne op.
Inden montering af dit produkt skal der fremsendes en monteringsvejledning til Egerbyg. Hvis der ikke er udleveret en montagevejledning til Egerbyg, vil montørgarantien bortfalde, og vores håndværker må se sig nødsaget til at montere produktet efter generelle standarder, hvorved tolerancekrav til produktet bortfalder.
Du skal ligeledes selv stå for en evt. ombytning af produktet, hvis der er produktionsfejl. Sidst men ikke mindst kan manglende bygherreleverance påvirke tidsplanen, hvilket betyder, at denne forlænges, hvis byggematerialerne ikke forefindes til aftalt tid og sted.
Som udgangspunkt tilbyder Egerbyg kun bygherreleverance på enkelte produkter såsom
Dog anbefaler vi altid, at du selv stå for leveringen af dit eget køkken eller øvrige inventar, som kan købes og opsættes uafhængig af os. Som oftest trækker vi før og efter installationen til dit køkken, inden og efter dine køkkenfolk har monteret køkkenet.
Vi anbefaler altid, at køkkenet leveres og monteres af det samme firma, da den rabat, som køkkenfirmaerne kan give, er langt større, og desuden opnår man en samlet produktgaranti.
Vi vil i sådanne tilfælde lave en delaflevering, dvs. en aflevering, inden køkkenfolkene kommer og monterer køkkenet, og en delaflevering efter de har monteret køkkenet. På den måde kan vi sikre, at hvis uheldet er ude, og der fx kommer en ridse i gulvet, så ved vi, hvem og hvilken faggruppe der bærer det endelige ansvar.
Angående inventar som skabe mm. kan vi med stort held anbefale dygtige virksomheder, som har specialiseret sig i disse opgaver til vores kunder. De vil som udgang først komme og montere deres skabe, når vi er færdige med vores hovedentreprise og skaber derfor ingen udfordringer i forhold til vores entreprise.
Efter den fysiske besigtigelse
Efter den fysiske besigtigelse vil der gå i gennemsnit 2 uger, inden du modtager et komplet tilbud med en samlet pris, som indeholder alt, hvad der er påkrævet for at kunne levere et flot og komplet stykke håndværk.
Hvis intet andet fremgår af tilbuddet, vil dette som udgangspunkt inkludere alt fra parkeringsudgifter, bortskaffelse af affald, evt. opsætning af skurvogn samt byggeledelse.
Fra start til slut vil der altid være to faste ansvarlige for dit byggeri. – en daglig byggeleder og en økonomisk ansvarlig, som sikrer dokumentation af de indgåede aftaler. Den økonomisk ansvarlige vil i tilfælde af byggelederes fravær agere stedfortræder og varetage den daglige byggeledelse, indtil den faste byggeleder er tilbage på pladsen.
Da mange af vores kunder ønsker stor tryghed i en trav hverdag, har vi fået meget positive tilbagemeldinger fra vores kunder på dette set up.
Fremtidssikring: Hvordan kan jeg fremtidssikre min bolig?
I skal dog være bevist om, at der ikke gives garanti for, at gulvvarmen alene kan varme huset op. Derfor anbefaler vi, at der som minimum fremtidssikres ved at trække varmerør frem, så der kan suppleres med at sætte radiatorer op i huset, hvis det bliver nødvendigt.
Din garanti og tryghed
Hos Egerbyg er din tryghed en kerneprioritet. Vi bestræber os altid på, at du som kunde føler dig tryg og sikker, når du skal have renoveret din bolig. Vi tilbyder en masse garantier og tryghedsværdier, der kan sikre, at byggeprocessen bliver smidig og smertefri. Nogle af vores garantier og tryghedsværdier er:
Tips og tricks
Godt naboskab er vigtigt.
For at bibeholde det gode naboskab anbefaler Egerbyg altid, at du varsler de omkringliggende naboer om den forstående renovering. Her kan det være godt at have en flaske vin eller chokolade liggende i nødstilfælde, hvis en udfordring opstår, og en irriteret nabo hurtig skal blødgøres igen.
Specielt for etageejendom:
Bor du i etageejendom, skal bestyrelsen altid informeres, og husordenen fremsendes, så vi ved, om vi må larme uden for normal arbejdstid, som er fra kl. 0700- 1500 på hverdage.
Egerbyg anbefaler altid, at du som beboer i en ejendom laver et personligt opslag om den forstående renovering, så alle beboere ved, hvornår byggeriet påbegyndes, og hvornår det forventes afsluttet.
Den personlige del har stor betydning, da vores erfaring viser, at der er større forståelse, hvis opslaget kommer fra dig som bygherre frem for os som udførende håndværkere.
Udlevering af nøgler
Når du betror Egerbyg dine nøgler, er det en tillidssag, som vi tager meget alvorligt. Men uheld kan opstå, som fx at du få indbrud i din nøgleboks, eller at en af Egerbygs håndværkere kommer til at miste din nøgle under det igangværende byggeri.
Det er derfor altid en god ide at være på forkant med dette, inden renoveringen finder sted ved at kontakte din lokale låsesmed og bede ham skifte dine cylindre ud til midlertidige håndværkercylindre samt skifte dem tilbage efter endt byggeri.
Egerbyg dækker tabet af nøgler ved bortkomst, men ikke udskiftning eller omkodning af dine cylindre.
Specielt for etageejendom:
Hvis du bor i en etageejendom, kan det en god ide at overveje muligheden for at få udskiftet dine cylindre til midlertidige cylindre, også kaldt håndværkercylindre. Fordelen ved en håndværkercylinder kan være, at foreningen ikke skal bekoste nye cylindre i evt. øvrige fælles indgangsdøre, hvis uheldet er ude, og der kommer indbrud i din nøgleboks. Ulempen er omvendt, at alle beboere i din opgang skal være indforstået med at bruge en midlertidig nøgle, imens byggeriet står på.
Hvis foreningen ikke allerede har sådan en ordning, vil det være et godt tidspunkt at få italesat denne udfordring, som ikke kun ville være til gavn for dig, men også for de øvrige beboere, som overvejer at renovere deres lejlighed.
Skulle Egerbygs håndværkere komme til at tabe din nøgle, betaler Egerbyg omkodning af fordørscylinderen, men ikke øvrige døre.
Opsætning af nøgleboks
Det kan være en god ide at få opsat en nøgleboks, inden byggeriet starter, så Egerbyg blot skal have udleveret et sæt nøgler.
Vi har derfor altid opsætning af en nøgleboks inkluderet i dit tilbud.
Specielt for etageejendom:
Hvis du bor i en etageejendom, kan det dog være en god ide at høre foreningens bestyrelse, om der allerede er opsat en forenings-nøgleboks på ejendommen, som vi kan få tildelt adgang til.
Hvis ikke er det altid en god ide at få foreningen til at anvise, hvor denne må opsættes samt forhøre sig om eventuelle krav til udbedring af huller efter endt byggeri, når nøgleboksen skal nedtages.
Ved indbrud:
Nøgleboksen vil altid være en del af din ejendom, så i tilfælde af indbrud skal det anmeldes til din Tingskadeforsikring.
Vi anbefaler derfor, at du undersøger dine forsikringsforhold i forhold til dækning og krav inden start af byggeriet.
Afdækning af arbejdsområde samt oprydning under byggeriet
Hos Egerbyg rydder vi altid op efter os selv. Vi ved, at byggerier og renoveringer kan forårsage støv og rod.
Derfor har vi altid inkluderet håndværkerrengøring, mens byggeriet står på, hvilket indebærer, at vi fjerner byggeaffald, støvsuger og fejer løbende efter behov.
Ved hovedentrepriser er det standart, at vi inkluderer en slutrengøring udført af et professionelt rengøringsfirma.
På fagentrepriser, hvor du er bosiddende i dit hjem under renoveringen, har vi mulighed for at opsætte støvforanstaltninger i form af støvvæge eller støvdør, hvis vi skal minimere spredning af støv. Dette er dog ikke inkluderet i vores tilbud som standard, men er et tilvalg, som du skal gøre opmærksom på inden opstart, hvis du ønsker det.
Specielt for etageejendom:
Bor du i en etageejendom, hvor affald og byggematerialer bæres op og ned dagligt under byggeriet, anbefaler vi, at der overvejes at tilkøbe en komplet afdækning af trappen. Du kan ligeledes med held bruge ejendommens tilkoblede rengøringsfirma til at stå for den nødvendige rengøring afhængig af behov.
Egerbyg har ikke rengøring af foreningens for- og bagtrappe inkluderet i vores entrepriser, men fejer disse, hvis vi støver ekstra meget, fx under nedrivningsfasen.
Bortskaffelse af affald
Der er som standard inkluderet bortskaffelse af alt dit affald, hvilket sker samlet efter endt byggeri.
Hvis du har rigtig meget affald, kan det være nødvendigt at opsætte en fast container ude foran din ejendom, men da denne næppe kan betagnes som en arkitektonisk perle og samtidig blokerer en masse parkeringspladser, bruger vi som oftest Big-Bags, når vi fx bortskaffer vores affald inde i storbyer.
Big-Bags vil i dette tilfælde blive placeret uden for din ejendom, hvor de afhentes samlet efter endt byggeri. Dette er ikke kun af økonomiske grunde, men også en holdningsspørgsmål, hvor vi som virksomhed gerne vil spare så meget CO2-udledning som muligt.
I nødstilfælde kan Big-Bags mod ekstrabetaling afhentes fra dag til dag.
De små detaljer
Når du køber en dør hos Egerbyg, monterer vores tømrer altid et dørgreb som standard, så døren er brugbar. Hvis du gerne vil have skiftet dørgrebet, så de f.eks. matcher de øvrige dørgreb i din bolig, anbefaler vi, at dette udføres af den lokale låsesmed, når byggeriet står færdigt. Fordelen kan her være, at du samtidig kan få omkodet alle dine udvendige cylindre, så låsesmeden sikrer, at du kun har en nøgle, som passer til alle dine låse.
Gulvvarme
En del af vores kunder spørger om, hvad fordelen eller ulempen er ved fx vandbaseret gulvvarme i badeværelset vs. elvarme. Helt lavpraktisk er elvarme dyrere end vandbaseret gulvvarme, men til gengæld har el-gulvvarme nogle andre fordele, som ikke skal undervurderes. Fx er el- gulvvarme hurtigere til at varmeregulere end vandbaseret. El-gulvvarme kan også afgive mere varme, så dine fødder nærmes koger, når du går på gulvet. Men den helt store fordel ved el-gulvvarme er, at du kan have varme i gulvet hele året, uden du skal have gang i hele centralvarmeanlægget, som i etageejendomme er slukket om sommeren og tit også i almindelige parcelhuse, hvilket gør badeværelsesgulvet koldt at gå på, men også hindrer vand i at fordampe, så badeværelses føles mere fugtigt.
En del af vores kunder er derfor af samme grund begyndt at vælge både vandbaseret og elbaseret gulvvarme, så de kan have den vandbaserede kørende om vinteren og tænde for elvarmen om sommeren. Når vi alligevel renoverer et helt badeværelse, er udgiften forbundet med for at lave begge løsninger i forhold til helheden af projektet minimal.
Vinduer
Hos Egerbyg er et vindue ikke blot et vindue.
Køber du et vindue hos Egerbyg, giver vi dig en masse brugbare valg, da vi går meget op i detaljen.
Vi monterer altid vinduer efter producentens monteringsvejledning, da mange vinduesleverandører i så fald tilbyder en produktgaranti på op til 10 år.
Læs mere om, hvordan du får et tilbud på vinduer ved at klikke her
Endvidere går vi meget op i de udvendige detaljer, hvor vores kunder fx kan vælge mellem en muret fuge, en byggesilikonefuge, som bliver strøget med sand og en alm byggesilikonefuge.
Hvis vi starter med den klassiske murede fuge, er dette, hvad vi kalder arkitektens foretrukne valg, da mange vil argumentere for, at fugen rent æstetisk er den flotteste fuge. Ulempen er dog den, at en muret fuge også er en meget hård fuge, som arbejder dårligt mellem 2 forskellige materialer som mursten på den ene side og en trækarm på den anden side. Tit vil denne med tiden revne, og meget gamle furede fuger falder med tiden helt ud. I den anden ”lejr” kan du vælge en byggesilikonefuge. Rent æstetisk er den ikke nær så flot som en byggesilokonefuge, men arbejder til gengæld bedre sammen med træ og mursten. Dvs. at den holder længere uden at revne og falde ud.
Mellemtingen mellem de to er derfor en byggesilkonefuge, som bliver strøget med sand. Det betyder rent praktisk, at når man har lagt den våde og klistrende byggesilikonfuge, kastes der sand på den, så fugen ændrer karakter og nu til forveksling ligner en muret fuge. Derfor er det det bedste valg, hvis du spørger Egerbyg.
Vi bruger naturligvsi altid fugefolk til at fuge vores vinduer og ikke vores egen tømrer. For hvem tror du er bedst til opgaven? En fugemand, som dagligt ikke laver andet end at fuge vinduer, eller en tømrer, som gør det yderst sjældent?
Med den indvendige afslutning kan du også vælge mellem 2 løsninger. Den første løsning er, at vi afslutter med en hvidgrundet liste, som vi sømmer rundt langs den eksisterende lysning.
Her skal du regne med at skulle spartle de små sømhuller og male hele lysningen igen, hvilket som standard ikke er inkluderet i Egerbygs tilbud, medmindre dette efterspørges.
Alternativt kan vi prøve ved udskiftning at demontere dit vindue ekstra forsigtigt, så vi helt prøver at undgå den hvide afslutningsliste, men i stedet lægger en hvid fuge. Da denne operation tager længere tid end normalt, vil det også være en dyrere løsning end de hvidmalede lister og en løsning, som vi ikke kan give en fast pris på. En løsning ville dog være at skifte et prøvevindue, så vi får en indikation på, hvor besværligt dette arbejde er og derefter kan give en fast pris på de øvrige vinduer.
Nedsænkede lofter
Der er krav til nedsænkede lofter i forhold til brand og lyd. Derfor er det vigtigt at kende forskel på, om der i tilbuddet står anført ”levering og montering af nye loftbeklædning”, eller der står ”levering samt montering af nedhængte lofter”.
Loftskørte/rørkasse
Et loftskørte er betegnelsen for en loftovergang, hvor der er konstrueret skørte (eller kasse), som har til formål at skjule en installation og dermed bryder et samlet loft op i 2 rum.
Man kan sige, at et loftskørte og en rørkasse derfor på mange måder er det samme. Forskellen er blot, at en rørkasse tit er en lodret konstrueret kasse, som skjuler et kabel eller en rørføring, hvor loftskørtet er en lodret kasse, som løber mellem 2 lofter og ikke nødvendigvis skjuler en konstruktion, men fx også er konstrueret for at bibeholde stukken mellem 2 rum, som er sammensat til et.
Der kan være flere forskellige grunde til, at det kan være en god ide at lave et loftskørte.
Fx kan et skørte dække over en tidligere nedbrydning af en gammel murstensvæg mellem 2 rum, hvor der er lagt jern op i loftet for at udligne vægten for den fjernede murstensvæg. I så fald vil jernet blive placeret under de bærende bjælker på den overliggende konstruktion og derfor ”stikke” ned i rummet. Dette fænomen ses tit i etageejendomme.
Et loftskørte fortæller derfor tit også en historie om den ejendom, vi renoverer.
Hvis man gerne vil undgå et loftskørte, kan dette lade sige gør ved at investere i et nyt nedhængt loft, hvis loftshøjden tillader det, da kravet for lofter er, at der minimum skal være 2,3 meter fra gulv til loft.
Emhætte: mekanisk ventilation eller recirkulationsemhætte med kulfilter?
Ved opførsel af nyt køkken stiller bygningsreglementet krav til mekanisk ventilation, som er ført direkte ud i det fri. Det skal bemærkes, at opførsel af et nyt køkken altid kræver byggetilladelse.
Der er ligeledes krav til, at emhætten skal have afkast over tag, men i få tilfælde kan der dog gives dispensation, hvis du fx bor i en etageejendom.
Recirkulationsemhætter med kulfilter vil derfor som udgangspunkt ikke leve op til bygningsreglementet.
Men ingen regler uden undtagelser: Hvis dit hus eller ejendom er opført, før bygningsreglement, trådte i kraft den 1. marts 1961, gælder kravet ikke.
Men vi anbefaler altid mekanisk sug hvis muligt.
Når vi renoverer lejligheder i gammelt etagebyggeri, støder vi dog tit på en udfordring om, hvorvidt det er muligt at tilkoble vores ventilation til foreningens aftrækningskanaler. Som bygherre skal du naturligvis sikre dig, at bestyrelsen giver tilladelse til dette, før vores arbejde kan fortages, og du skal undersøge, at ventilationskanalen skal være separeret til kun din lejlighed med afkast over tag. I mange tilfælde har vi konstateret, at disse kriterier ikke gør sig gældende, hvis der i det hele taget er en ventilationskanal at tilkoble. Desværre bliver langt de fleste ansøgninger om tilladelse til at bore ventilation ud gennem facaden eller vinduet afvist fra kommunens side efter en lang behandlingstid, hvor der ligeledes skal søge om dispensation til, at afkastet ikke kommer over tag, men ud gennem facaden.
I disse tilfælde anbefaler vi altid, at du får hjælp af en professionel rådgiver, som tit er en arkitekt eller ingeniør til at tage den videre kommunikation med kommunen, indtil tilladelsen foreligger.
Opsætning af emhætte
Når vi opsætter emhætter, oplever vi ind i mellem, at vores kunder, af æstetiske årsager, ønsker et udsugningsrør med en mindre diameter end det, der anbefales af leverandøren. Som standard fås rørene med en diameter på 100 mm., 125 mm. eller 150 mm. Jo smallere en diameter, desto større udsugningstryk.
Vi imødekommer gerne dine ønske, men når du vælger et smallere rør, kan det øgede udsugningstryk medføre lydgener. Derfor anbefaler vi, at du overvejer et rør med en standard diameter, inden du køber et med en mindre diameter end det anbefalede.
Ventilation på badeværelse
Både nye og gamle badeværelser skal leve op til bygningsreglementets krav om ventilation, hvor der skelnes mellem to former for ventilationsformer.
Mekanisk ventilation, der drives af en eldrevet ventilator/ventilationsanlæg eller naturlig ventilation, som er frisk luft, der tilføres udefra ved hjælp af åbne døre og vinduer, ventiler og luftkanaler.
Hvis du bor i en etageejendom, har flere gamle ejendomme en betonkanal separat til deres badeværelser. I dette tilfælde kan vi montere mekanisk ventilator, når der foreligger en tilladelse fra bestyrelsen, som bygherre selv skal stå for ansøgning af. Men har du ikke din egen aftrækningskanel og deler denne med andre i opgangen, må du som udgangspunkt ikke sætte mekanisk ventilation op.
Økonomisk buffer
Når vi taler om ekstraarbejde, viser studier, at der i 97 % af alle byggesager opstår ekstraregninger. Det er helt normalt, og man har derfor typisk en økonomisk buffer på 10-20 %, når man igangsætter et byggeprojekt. Man medtager en større buffer ved renovering og tilbygning og en mindre buffer ved helt nye huse eller simple udskiftninger. Der findes et hav af sider, som beskriver dette, og de fleste banker rådgiver direkte deres kunder om dette fænomen. Læs mere her
Miljøscreening
I forbindelse med ombygning eller nedrivning af parcelhuse, andre privathuse eller mindre bygninger over 10 m2 har man som bygherre pligt til at få foretaget en miljøscreening af sine bygninger med henblik på, om der skulle være miljøskadelige stoffer i dele af byggeriet.
Står du over for en ombygning eller en nedrivning, så kontakt et anerkendt firma, der har specialiseret sig i miljøscreening, så de kan hjælpe dig gennem forløbet, og så du hurtigst muligt kan komme videre med dine byggeplaner.
Ellers er her en overskuelig guide til dig, der trin for trin tager dig gennem processen, så du hurtigere og nemmere kan komme i gang med dit planlagte byggearbejde:
*gælder ikke ombygning/udbygninger, hvor der ikke nedrives bygningsdele.
Det kan virke som en uoverskuelig opgave, når man står midt i bygge- eller ombygningsplaner at skulle forholde sig til at bruge tid og penge på en miljøscreening og korrekt håndtering af arbejdsproces og bortskaffelse af affald indeholdende skadelige stoffer. Men ud over, at det er din pligt at følge processen som foreskrevet, er det også vigtigt, at du forholder dig til det sundhedsskadelige indeklima, der kan være i et hus, hvor disse ting ikke er håndteret korrekt.
Ydermere ender mange husejere med at stå med en endnu større regning, når de skal skille sig af med giftigt affald ved nedrivninger og ombygninger, hvor der ikke er foretaget miljøscreening samt en efterfølgende planlægning af arbejdet og bortskaffelse af affaldet.
Der skal ifølge loven foretages screening for asbest, PCB, klorerede paraffiner (KP’er), tungmetaller, PAH’er (tjærestoffer) og olie. Som udgangspunkt gælder forpligtelsen på alle huse, hvor der har været tilbygget, ombygget eller lignende. I huse bygget mellem 1950 – 1977 er der størst risiko for at finde bygningsdele, der indeholder nogle af de skadelige stoffer.
Arbejdet med screening og prøvetagning bør udføres af erfarne prøvetagere og rådgivere, og analysearbejdet bør efterfølgende foretages af et akkrediteret laboratorium.
Ud over asbestscreening og pcb-screening omhandler den danske lov om miljøscreening krav til bygherre om screening af adskillige andre skadelige stoffer i forbindelse med ombygning eller nedrivning af bygninger eller bygningsdele.
Bygherre skal udfylde et foruddefineret miljøscreeningsskema og lægge en plan for arbejdet. Både kommunen og entreprenøren på byggeprojektet skal adviseres om forekomst af PCB og andre materialer med koncentrationer af miljøfarlige stoffer, der ligger over grænsen for farligt affald. Adviseringen til kommune skal også indeholde information om, hvor meget og hvilke typer affald arbejdet vil medføre og skal anmeldes senest 2 uger inden påbegyndelsen.
Det er dog muligt for bygherren at overlade ovenstående arbejde til entreprenøren, men det er altid bygherren, der er ansvarlig for, at lovgivningen overholdes.
Miljøscreeningen foretages ved stikprøver fra materialer, der indgår i de bygningsdele, der enten skal nedrives eller ombygges, og som erfaringsmæssigt kan indeholde miljøfarlige stoffer.
Stikprøverne bliver foretaget på synlige overflader i bygningsdelen. Det kan være i fugemasse, fliser, træværk, mur, beton og andet, som enten typisk indeholder nogle af de skadelige stoffer, eller hvor indsivning fra tilstødende materialer kan have fundet sted. Prøvetagningen efterlader så vidt muligt ikke destruktive indgreb i konstruktioner.
I flere tilfælde vil den indledende miljøscreening være nok til at kunne lave en generalisering over forekomsten af skadelige stoffer i bygningsdele, og byggeriet vil kunne påbegyndes kort efter.
I mere omfattende sager kan en uddybende undersøgelse efterfølgende være nødvendig. Denne undersøgelse kaldes en kortlægning og indeholder blandt andet både angivelse af mængder på miljøfarlige stoffer og indtrængningsdybde på indsivning i eksempelvis murværk og beton.
Hovedentreprise med Egerbyg
Egerbyg er et velkonsolideret entreprenørfirma, der er specialister i renovering og restaurering for private og professionelle bygherrer. Derfor kan du med fordel vælge os til at tage hånd om renoveringen af din bolig. Som hovedentreprenør tager vi ansvar for økonomi, koordinering, planlægning og kvalitetssikring af byggeriet.
Det første, du vil modtage efter en accept af vores tilbud, er en entreprisekontrakt, som danner fundamentet for vores aftalegrundlag.
I denne vil der stå anført alt fra start- og slutdato for dit byggeri, hvad der er inkluderet i entreprisen, og hvilke aftalegrundlag den er tegnet på. Hvis du er privatkunde, vil vi anbefale en AB forbrugerkontrakt, og hvis du er erhvervskunde, vil det som udgangspunkt være en AB18, der vil være gældende.
Du skal vælge os, hvis du sætter pris på strukturerede og systematiske arbejdsprocesser, der sikrer, at dit byggeri går så smidigt og smertefrit som muligt. Derfor fungerer vi godt som din hovedentreprenør, da vi sørger for, at din tidsplan overholdes, at dit byggeri er koordineret, samt at resultatet bliver leveret i den højeste kvalitet. Vi vil gerne differentiere os fra andre håndværkere i branchen ved, at vi leverer en kontinuerlig kommunikation af høj standard, så du kan føle dig sikker og opdateret gennem hele processen.
Når du skal i gang med at forvandle din bolig, bør du overveje, hvordan ændringerne vil forandre husets udseende. Derfor anbefaler vi, at du vælger de materialer, der passer ind i – eller sammen med – den oprindelige arkitektur. Det er som regel et utæt tag, en nedslidt facade eller ønsket om et mere fornuftigt energiforbrug, der driver ønskerne om renovering. Men du bør måske også tænke over, om ændringerne forøger husets gensalgsværdi, og selvom det måske ligger langt ude i horisonten, er det en god øvelse at gennemtænke inden start.
Efter besigtigelsen afgiver vi et tilbud, hvor vi bestræber os på at have det samlede tilbud klar inden for 14 dage.
I tilbudsfasen går vi efter at lave et komplet tilbud, hvor alt er inkluderet for at kunne levere et færdigt produkt. Derfor anbefaler vi også altid, at du inden besigtigelsen som minimum få lavet en tilstandsrapport over VVS & elinstallationerne som er en gennemgang af de synlige og umiddelbart tilgængelige dele af lejlighedens installationer som omtalt i vores FAQ under punktet ”Få et gratis tilbud” med titlen Screening inden den fysiske besigtigelse.
Men er dette ikke sket, prøver vi alligevel så vidt muligt at prissætter ubekendte faktorer, som ikke kan ses med dette blotte øje. Disse priser kalder vi ubekendte optionspriser og vil som udgangspunkt være oplyst nederst i vores tilbud som stykpriser og ikke inkluderet i tilbuddet. Grunden til, at det ikke er inkluderet i tilbuddet, skyldes, at vi endnu ikke, ved om det bliver aktuelt. Et eksempel på dette kan være, at vi skal skifte dit gulv og laver et tilbud på dette, men når vi piller gulvbrædderne op, ser vi, at der er råd i de bærende bjælker, som gulvet er fastmonteret på. Normalt vil proceduren så være, at vi laver en pris på at skifte de bærende bjælker og samtidig gør dig opmærksom på denne udfordring, hvor vi ikke kan lægge gulvet, før de bærende bjælker er udskiftet. I håndværkerterner er det et udtryk for det, som hedder ’ubekendte udgifter’. Det dækker over, at vi ikke har røntgensyn og derfor ikke har kunnet forudse denne udgift.
Som bygherre kan man derfor godt føle sig ”presset” til at skulle betale ekstraomkostningen for at kunne komme videre i byggeriet. Derfor prøver Egerbyg altid at prissætte disse ukendte faktorer for at skabe mere tryghed, inden vi starter på et byggeri, så du som bygherre fra starten er bevist om denne eventuelle udgift i værste tilfælde.
Men da vi ikke kan forudse eller prissætte alt, anbefaler vi, at du altid følger byggeriets anbefalinger og sætter 10-15 % ekstra af den samlet entreprise til side til ekstraomkostninger.
Accept af tilbud
Når du har modtaget vores tilbud, bør du læse det grundigt igennem. Er der dele af tilbuddet, du ikke forstår, gennemgår vi gerne tilbuddet sammen med dig.
Når du har modtaget det fremsendte tilbud, vil der være indregnet en mængderabat, som er opsat i forhold til entreprisestørrelsen: jo større entreprise, desto større rabat. Hvis tilbuddet skal reduceres eller revurderes, vil dette påvirke mængderabatten i takt med, at tilbuddet reduceres eller forøges.
Ved et revurderet tilbud vil det nyeste tilbud være gældende, og det originale tilbud vil bortfalde. Vores tilbud vil gælde i 30 dage, hvorefter tilbuddet udløber.
Som virksomhed er vi underlagt persondatalovgivningen, også kendt som GDPR. Derfor opfordrer vi dig til at give svar vedrørende en accept eller et afslag på det fremsendte tilbud, så vi kan behandle dine persondata yderligere.
Vi sletter dine persondata:
Du kan læse mere om vores behandling af dine persondata her.
Ønsker du at acceptere tilbuddet, gør du det skriftligt på en mail, så vi kan begynde at planlægge arbejdet, bestille materialer og udarbejde en egentlig tidsplan.
Ved større entrepriser vil du modtage en entreprisekontrakt digitalt. Har du spørgsmål til kontrakten, kan vi gennemgå denne telefonisk.
Roller i byggeriet
En bygherrerådgiver kan være en ingeniør eller arkitekt, der står for den projekterede del som et skitseprojekt og kontakten til kommunen, hvis der skal søges byggetilladelse.
I de fleste tilfælde oplever vi på det private marked, at vi efter skitseprojektet er udført, har den direkte kontakt med dig som kunde/bygherre, mens den videre kontakt på erhvervsmarkedet foregår gennem en bygherrerådgiver til efter endt byggeri.
Når vi refererer til bygherren, er det dig som kunde, der betaler for opførelsen af byggeriet eller bestiller byggeopgaven hos Egerbyg. Du vil som bygherre selv have et ansvar, der fx indeholder at indhente de nødvendige byggetilladelser eller tegne en entreprisekontrakt. Dit ansvar som bygherre vil ikke kunne videregives eller overdrages til andre personer.
En fælles betegnelse for en virksomhed, der påtager sig ansvaret den udførende del af byggeriet og dertil koordinere og styre alle faggrupper samt styre dit byggeri fra start til slut, så du kun har én daglig kontaktperson at skulle kommunikere med.
En fælles betegnelse for en virksomhed, der står for både den indledende planlægning af et projekt samt for den efterfølgende udførelse af byggeriet eller anlægget. Totalentreprenøren står således for alle dele af projektet fra dets start til det er færdigt.
En projektleder er den øverste ansvarlig for alle vores byggeledere og ligeledes ansvarlig for økonomien samt stedfortræder for byggelederen, hvis denne er fraværende i en kort periode.
Efter accept af tilbuddet vil Egerbyg sikre, at der bliver udarbejdet tidsplaner, kontrakter samt tilkoblet en fast byggeleder på dit byggeprojekt.
Hos Egerbyg vil der altid være en fast byggeleder tilkoblet vores total- eller hovedentrepriser. Byggelederen er til forskel fra en byggekoordination en ikke-udførende håndværker, som er fast tilkoblet dit byggeri med henblik på at sikre fremdrift og høj kvalitet af det udførte håndværk. Udover den daglige koordinering af håndværkere vil byggelederen også afholde ugentlige byggemøder med efterfølgende tilsyn og kvalitetssikring af dit byggeri.
Fra start til slut vil der altid være to faste ansvarlige for dit byggeri: en daglig byggeleder og en økonomisk ansvarlig, som sikrer dokumentation af de indgåede aftaler. Den økonomisk ansvarlige vil i tilfælde af byggelederens fravær agere stedfortræder og varetage den daglige byggeledelse, indtil den faste byggeleder er tilbage.
Da mange af vores kunder ønsker stor tryghed i en travl hverdag, har vi fået meget positive tilbagemeldinger fra vores kunder på dette set-up.
Byggekoordination er inkluderet, når der er tale om, at Egerbyg er fagentreprenør på din byggesag. Byggekoordinator betyder, at Egerbygs udførende håndværkere håndterer koordineringen og styringen af dit byggeri.
Leverandørbetingelser
Egerbyg er medlem af Dansk Industri som er byggeindustriens stemme i byggebranchen.
Et branchefællesskab for over 6700 virksomheder inden for hele byggeriet værdikæde, hvortil medlemsvirksomhederne beskæftiger knap 120.000 medarbejde i Danmark.
Alt arbejde udføres af Egerbyg følger derfor de byggetekniske krav som stilles af Dansk Industri. Du kan læse mere om de væsentligste punkter som tolerancekrav, bygningsreglement 2018 /BR18), Ce Mærkning, ETA og byggevareforordningen ved at klikke på dette link.
Hos Egerbyg har vi stor erfaring med leverancer og produktlevering. Vi vil derfor bestille materialer og produkter for dig, hvilket bevirker, at du er dækket af Egerbygs produktgaranti.
Ved montering af sanitetsprodukter, som fx brusearmatur og håndvask leverer vi og monterer vi dine armaturer. Vi udbyder ikke bygherreleverancer på dette, hvilket betyder, at du ikke selv skal bestille armaturerne hjem – dette vil du derimod gøre i samarbejde med Egerbyg.
Ligeledes udbyder vi heller ikke bygherreleverance på trapper, da der hurtigt vil kunne opstå misforståelser og fralægning af garanti mellem bygherren, der leverer trappen, ingeniøren, der laver beregningerne og Egerbyg, der laver trappehullet. Derfor vil vi altid stå for såvel leverancen, trappehullet og ingeniørberegningerne.
Årsagen til dette er flere, men de største begrundelser omhandler følgende:
Ovenstående faktorer vil påvirke byggeprojektet og skabe forsinkelser af arbejdet samt ekstra transport som følge af tilbagelevering og afhentning af nye materialer. Derudover vil der oftest være ventetider på levering og afhentning af nye armaturer.
Når Egerbyg bestiller materialer og produkter hjem i samarbejde med dig, er du dækket af vores produktgaranti. Fx vil du være dækket af vores garanti på opmåling af døre og vinduer, hvorimod du selv står for garantien for dine døre og vinduer, hvis du selv opmåler.
Den sidste løsning kan virke som den billigere løsning, men det kræver også et stort produktkendskab og stærke evner inden for opmåling. Hvis du har lavet en beregningsfejl i dine opmålinger, skal du selv afholde omkostningerne, hvilket vil blive en mere kostbar løsning.
Derudover har vi også en hurtigere leveringstid og vil kunne overholde den aftalte tidsplan.
Kontrakt med tidsplan
Hos Egerbyg får du en digital entreprisekontrakt, og når vi udarbejder kontrakten, sørger vi altid for, at der foreligger klare aftaler omkring pris, start- og slutdato og kvalitet i din kontrakt samt kommende byggemøder, så du får overblik fra start og til slut over byggeprojektet.
En tidsplan er et vigtigt værktøj for at styre byggeprojektet, så det kan leveres til tiden.
Når vi laver en tidsplan med stat- og slutdato til dit byggeprojekt, vil vi benytte vores erfaring inden for koordination og byggeledelse. Vores erfaring siger, at en god tidsplan vil have en realistisk afleveringsfrist på alle faggrupper og de forskellige arbejdskategorier.
På denne måde kan vi bedre styre dit byggeprojekt – og du kan lettere finde ro i, at tidsfristerne bliver overholdt.
Betalingsplan
Ved byggesager i tilbudsform vil du inden start modtage en betalingsplan over dine fremtidige betalinger, der tager udgangspunkt i tidsplanen og stade.
Den første faktura sendes på dagen, hvor dit byggeri starter. Startomkostninger er i gennemsnit 10-20 % af den samlede entreprisesum, hvilket den første faktura vil afspejle.
Ved større materialeleverancer vil vi inden bestilling bede om en forudbetaling svarende til materialernes værdi, som skal betales, inden materialerne sættes i bestilling. Et tænkt eksempel på dette kunne være dine nye vinduer.
Når byggeriet er udført, gennemgår vi det udførte arbejde for eventuelle fejl og mangler, inden vi sender en slutfaktura. Slutfakturaen, som udgør 5 % af hovedtilbuddet, skal først betales, når eventuelle fejl og mangler er udbedret.
Vores betalingsbetingelser er altid 8 dages netto som udgangspunkt.
Tilvalg
Vi ved, at byggeprojekter er forskellige, ligesom folks ønsker og behov også er individuelle. Derfor kan der nogle gange være brug for noget ekstra service for at komme i mål og opfylde netop dine ønsker og behov. Vi har derfor sammensat en række tilvalgsprodukter, som du kan købe som supplement til dit byggeprojekt, så du føler dig tryg og sikret.
Hos Egerbyg har vi altid tilkoblet en byggekoordinator på dine hoved- eller totalentrepriser. Din byggekoordinator vil arbejde tværfagligt med såvel planlægning, udførelse og koordinering af dit byggeri. Byggekoordinatoren er både kompetent og kyndig til sit arbejde og vil være til rådighed i hverdagene fra 07.00-15.00.
Din byggekoordinator vil også være udførende håndværker på andre byggerier og er derfor ikke kun tilknyttet dit projekt. Alligevel vil vores byggekoordinator altid prioritere sine arbejdsopgaver, og derfor kan du godt forvente en service over branchens standard.
Skulle du alligevel have et ønske og behov for en byggeleder, kan du læse mere om de forskellige tilvalgsprodukter, som Egerbyg tilbyder dig:
Hos Egerbyg udbyder vi altid en byggekoordinator på større entrepriseformer, såsom total- og hovedentrepriser. Byggekoordinatoren er din udførende håndværker på byggeprojektet, som vil være til rådighed alle arbejdsdage mellem 07.00-15.00. Desuden udbyder vi også en byggeleder som tilvalg til din entreprise.
Byggekoordinatoren er din udførende håndværker, hvilket betyder, at det er den samme person, som også arbejder på din byggesag inden for en bestemt faggruppe.
Byggekoordinatoren vil derfor arbejde tværfagligt med at udføre håndværksarbejde og samtidig stå for koordineringen af dit byggeri.
Byggelederen er derimod specialist inden for fagtilsyn, hvilket betyder, at byggelederen løbende vil føre tilsyn med byggeriet gennem udførelsesfasen.
Byggelederens job er at sikre, at projektet skrider frem som planlagt og efter tidsplanen. Ligeledes vil byggelederen også kontrollere, at det udførte arbejde er i overensstemmelse med det, der er inkluderet i tilbuddet. En af byggelederens fornemmeste opgave er desuden at stå for samarbejdet mellem byggesagens involverede parter og dig som bygherre.
Byggelederen er en dygtig projektleder, der vil bistå dig under hele byggeprocessen. Byggelederen har yderligere en dialogisk tilgang, hvor han bistår dig og tilgodeser dit behov for involvering i byggeriet.
En dialogisk tilgang betyder, at byggelederen har stærke kundskaber, når det omhandler dialog og kommunikation mellem dig som kunde, Egerbyg som din udførende håndværker og byggelederen selv.
Fordelen ved en byggeleder er, at han kun er tilknyttet dit byggeprojekt og derfor kender sagen ned til mindste detalje. Byggelederen står til rådighed for dig telefonisk og via mail. Fordelen ved dette er, at du kan ringe, hver gang der “popper” et spørgsmål op. Byggelederen vil altså:
Hos Egerbyg rydder vi altid op efter os selv. Vi ved, at byggerier og renoveringer kan forårsage støv og rod.
Vi ved også, at der altid er brug for en oprydning efterfølgende. Derfor inkluderer vi en håndværkerrengøring i vores tilbud, når vi udfører et stykke arbejde for dig. Dette indebærer, at vi fjerner byggeaffald, støvsuger og fejer, efter vi har afsluttet vores arbejde.
Hos Egerbyg fjerner vi altså altid de værste biprodukter af byggeprojektet, hvilket betyder, at dit hjem ikke efterlades som en rodet byggeplads.
Efter håndværkerrengøringen er udført, skal du regne med selv at gøre rent i dit hjem, da håndværkerrengøringen blot fjerner det værste affald og snavs fra byggepladsen – dette bør dog ikke forveksles med en hovedrengøring.
Såfremt der ønskes en ekstra grundig rengøring, udført af et professionelt rengøringsfirma, kan vi hos Egerbyg også stå for dette. Rengøring af et professionelt rengøringsfirma er som udgangspunkt aldrig inkluderet i vores standardtilbud.
Vi har mulighed for at opsætte støvforanstaltninger i form af støvvægge, såfremt du ikke ønsker, at støvet spredes rundt i din bolig, imens renoveringen finder sted. En støvvæg vil dog ikke kunne sikre et 100 % støvfrit miljø, og derfor anbefaler vi altid, at en støvvæg kombineres med en efterfølgende professionel rengøring for at sikre et komplet støvfrit miljø.
Med tilvalget professionel rengøring efterlader vi dit hjem pænt og nydeligt, så du kan nyde din nye renovering bedst muligt.
Uforudsete ekstra omkostninger
En god tommelfingerregel er, at du skal afsætte yderligere 10-15 % af tilbudsprisen til uforudsete udgifter.
Som udgangspunkt vil vi altid forsøge at undgå forbehold i tilbuddet, men uforudsete udgifter kan forekomme ved opgaver, vi ikke på forhånd ved skal udbedres, før vi er i gang med renoveringen.
I korte træk kan man forvente uforudsete udgifter, når der er tale om følgende:
Du kan læse mere om uforudsete udgifter her.
Uforudsete udgifter er ikke inkluderet i tilbuddet, da disse ikke kendes på forhånd. Derfor vil uforudsete udgifter påvirke tidsplanen.
Afleveringsforretning
Når byggeriet er færdigt, afholder vi et møde, hvor vi på stedet foretager en mangelgennemgang. Denne mangelgennemgang kaldes også for ’Fejl og mangler’. Under gennemgangen vil vi konstatere, om der er nogle ting, der skal udbedres.
Fejl og mangler er en naturlig del af et byggeriprojekt. Gennemgang af Fejl og mangler er den måde, hvorpå du kan sikre dig, at eventuelle oversete ting vil blive udbedret, inden du betaler din afsluttende regning.
Ved større byggerier, hvor betalingen forfalder i rater, vil vi altid gennemgå byggeriet for fejl og mangler, inden den sidste rate er forfalden til betaling.
Gennemgangen foregår altid, når byggeriet er afsluttet. I praksis betyder det, at udbedringen af eventuelle fejl/mangler foregår efter byggeriets afslutning og derfor ikke er inkluderet i tidsplanen.
Når vi har udført de sidste udbedringer af fejl og mangler, modtager du en slutfaktura.
Ved reklamationer bør du altid kontakte Egerbyg først. Vi ønsker glade og tilfredse kunder, og vi vil derfor bestræbe os på at finde en løsning, der er rimelig over for dig og os.
Udbedring af fejl og mangler
Du bør altid forventningsafstemme, hvilket mærke og kvalitet du ønsker dine produkter og materialer i. Hvis dette ikke er blevet specificeret i tilbuddet, vil det ikke gælde som fejl og mangler.
Desuden vil det ikke være håndværkerens fejl, hvis du selv har efterspurgt bestemte produkter og materialer, eller hvis de tegninger og beskrivelser, du har givet, er fejlagtige. I sidstnævnte situation er det den/dem, der har udført tegningerne, der hæfter for disse fejl.
Når fejlene er udbedret, gennemgår vi sammen arbejdet igen, så vi er sikre på, at du er tilfreds med dit byggeri. Når fejlene er udbedret tilfredsstillende, underskriver du et afleveringsskema, hvorved byggeriet anses som afsluttet og afleveret.
Kvalitetssikring
Da kvalitet er en af vores kerneværdier, stræber vi hver dag efter at overgå markedsstandarden for håndværkerarbejde. Det lykkedes ved, at hvert projekt har en kvalitetsmappe, der fungerer som et styringsværktøj for ledelse og medarbejdere.
Heri samles nødvendig information og dokumentation for det enkelte projekt. På den måde har relevante personer adgang til de oplysninger, de skal bruge for at gøre deres arbejde godt.
Kvalitetssikring er dokumentation for, at arbejdet er udført i overensstemmelse med de kvalitetskrav, der indgår af vores entreprisekontrakt. Hvis du ønsker en udvidet kvalitetssikringsprocedure, er det vigtigt, at du definerer denne inden starten på byggeriet og inden underskrivelse af entreprisekontrakten.
Du kan se mere om de forskellige typer af kvalitetssikring her.
Priser og betaling
Hos Egerbyg kommer der ikke ekstraregninger i form af servicevogn, miljøtillæg, smudstillæg m.m.
Vi afregner kun i hele timer og fakturerer for 30 minutters kørsel, såfremt arbejdet kan påbegyndes kl. 07.00 og slutter før kl. 15.00. Ved en hel dags arbejde fakturerer vi dig ikke for kørsel. Ved adgang senere end kl. 07.00 fakturerer vi for en times kørsel ud over den forbrugte arbejdstid på dit byggeprojekt. Der afholdes samlet 30 minutters frokost.
Materialer, parkering og affaldsgebyr til genbrugsstation er ikke inkluderet i timeprisen. Affald bortskaffes primært via bigbags, som koster 950 kr. ex. moms. pr. stk. Parkering afregnes via gældende zonetakster.
På timebasis fakturerer vi 1.250 kr. ex. moms for projektledelse.
På timebasis fakturerer vi 950 kr. ex. moms for byggeledelse.
På timebasis fakturerer vi 520 kr. ex. moms for tømrerarbejde.
På timebasis fakturerer vi 545 kr. ex. moms for snedkerarbejde.
På timebasis fakturerer vi 560 kr. ex. moms for murerarbejde.
På timebasis fakturerer vi 450 kr. ex. moms for malerarbejde.
På timebasis fakturerer vi 635 kr. ex. moms for elektrikerarbejde.
På timebasis fakturerer vi 635 kr. ex. moms for VVS arbejde.
Ved akutopkald fakturerer vi 2.450 kr. ex. moms for selve udkaldet.
Derudover fakturere vi lørdag 1.195 kr. ex. moms pr time og søndag 1.750 kr. ex. moms pr time.
Vi fakturerer min. 2 timer.
Sådan fakturerer vi dig
Betaling ved byggeopgaver i tilbudsform
Inden starten af dit byggeri sender vi en faktura på startomkostninger svarende til 10 % af entreprisesummen. Omkostningerne dækker bl.a. stillads, skurvogn osv.
Ved byggesager i tilbudsform vil du inden start modtage en betalingsplan over dine fremtidige betalinger, der tager udgangspunkt i tidsplanen og stade.
Den første faktura sendes på dagen, hvor dit byggeri starter. Startomkostninger er i gennemsnit 10-20 % af den samlede entreprisesummen, hvilket den første faktura vil afspejle.
Hertil vil du løbende blive acontofaktureret ud fra betalingsplanen
Når Egerbyg sender den sidste acontofaktura baseret på en tilsendt ordre, vil du få en oversigt over tidligere indbetalte acontofakturaer. Denne viser derfor, hvad der mangler at blive betalt.
Tilbudsteksten, som har skabt grundlag for det udførte arbejde, vil ligeledes fremgå på denne faktura til forskel fra tidligere sendte acontofakturer, hvor man kun kan se det beløb, som er til forfald.
Ved større materialeleverancer vil vi bede om en forudbetaling svarende til materialernes værdi, som skal betales, inden materialerne sættes i bestilling. Dette kunne f.eks. være dine nye vinduer.
Som hovedregel vil Egerbyg stå for levering af alle de materialer, som bliver brugt under dit byggeri. I enkelte tilfælde, hvor bygherre selv står for levering af materialer, gør vi naturligvis altid opmærksom på den risiko, der er forbundet med en manglende produktgaranti, og derfor fraråder vi dette af samme grund.
Når byggeriet er udført, gennemgår vi det udførte arbejde for fejl og mangler, inden vi sender en slutfaktura. Slutfakturaen, som udgør 5 % af hovedtilbuddet, skal først betales, når eventuelle fejl og mangler er udbedret.
Vores betalingsbetingelser er altid 8 dages netto som udgangspunkt.
Arbejde udført ”efter medgået tid”
Arbejde udført ”efter medgået tid” vil sige, at du betaler for præcis den tid, der er brugt på arbejdet, inklusive fx materialer, kørsel og tid på værksted.
Når vi sender en faktura ”Efter medgået tid”, har vi netto kontant betaling til forskel fra arbejde udført i tilbudsform, hvor vi har 8 dages netto betalingsbetingelser.
Tilvalg under byggeriet
Tilvalgsarbejde er arbejde, som fx bliver bestilt under byggeriet og ikke nødvendigvis har indvirkning på færdiggørelsen af det øvrige byggeri. Det kan fx være, at vi er ved at skiftet taget på et hus, hvor bygherre beder om en ekstra kvist, som ikke var indkalkuleret i det oprindelige projekt.
I så fald vil arbejdet blive udført sideløbende med det øvrige byggeri og blive faktureret særskilt fra betalingsplanen og forfalde 8 dages netto efter endt arbejde. Bygherren skal her være opmærksom på, at merarbejde i en større størrelsesorden kan påvirke tidsplanen.
Optionspriser
Optionspriser er som oftest oplyst i tilbudsfasen under overskriften: ”Optionspriser- ikke inkluderet i tilbuddet”.
Dette begreb, som kan kaldes ”nice to have” til forskel fra ”need to have” er tit opgraderinger eller tilvalg, som vi i allerede i tilbudsfasen vil gøre opmærksom på kan tilvælges og dermed påvirke prisen. Det skaber tit større tryghed at vide, hvad en eventuel opgradering betyder. Fx kan man vælge en alm afbryder, som er ”need to have” eller en lysdæmper, som teknisk set kan det samme, dvs. slukke og tænde dit lys, men udover dette kan den også dæmpe lyset, hvilket må antages at være mere ”nice to have”. Tilvalg har som oftest ikke betydning for færdiggørelsen af dit byggeri, og da mange af vores kunder allerede i tilbudsformen tager stilling til, om de vil foretage en, indregnes opgraderingen som oftest i betalingsplanen.
Ekstraarbejde
Ekstraarbejde er arbejde, som entreprenøren har udført, som ligger uden for det arbejde, der er omfattet af entreprisekontrakten.
Inden påbegyndelsen af ekstraarbejdet vil Egerbyg altid bede om en skriftlig eller mundtlig godkendelse af arbejdet.
Ved betaling af ekstraarbejde har vi netto kontant betaling til forskel fra arbejde udført i tilbudsform, hvorved vi har 8 dages netto betaling.
Inden udførelsen af et større ekstraarbejde, som er udført ”efter medgået tid”, kan vi bede om en forudbetaling eller et depositum.
Hvilken forventning kan vi have til kvaliteten/tolerancekrav?
Alt arbejde udføres af Egerbyg følger de byggetekniske krav som stilles af Dansk Industri. Du kan læse mere om de væsentligste punkter som tolerancekrav, bygningsreglement 2018 /BR18), Ce Mærkning, ETA og byggevareforordningen ved at klikke på dette link.
Hvad skal jeg være opmærksom på ved nye gulve?
Opretning af gulve til plan flade – ikke at forveksle med vatter!
Inden vi lægger et gulv, opretter vi altid undergulvet som standart til plan flade, hvilket betyder, at gulvet ikke må afvige med mere end ± 2 mm på et 2 meter retholt (2 mm ben). Nogle kunder tror dog fejldelagtig, at plan flade og et gulv i vatter er det samme, men dette er ikke tilfældet. Lægges der fx en glaskugle på et gulv, som er rettet op til plan flade, vil kuglen bevæge sig og trille ud til et af gulvets hjørner, da fladen ikke er oprette til at være i vatter, hvilket der kan være mange gode forklaringer på.
Gulvvarme i gamle huse
Vi får tit forespørgsler på gulvvarme i gamle huse, men det er som oftest ikke rentabelt, hvis fundamentet ikke stikker dybt nok til, at vi undgår at skulle understøbe fundamentet.
Alt gulvvarme kan betegnes som komfortvarme, dvs. at har din bygning eller dit hus gamle vægge, som ikke er isolerede, og har du ikke fået opgraderet vinduerne til 3-lagsglas, er sandsynligheden for, at varmen forsvinder ud gennem den øvrige konstruktion stor.
Af denne grund giver vi ikke garanti på, at gulvvarme er en tilstrækkelig varmekilde i et gammelt hus, og vi anbefaler altid, at der som minimum suppleres med at trække tomme rør med en pex-slange, som skjules inde i konstruktionen og kan tilgås og tilkobles, såfremt det er nødvendigt at sætte radiatorer op for at varme huset tilstrækkeligt op på en kold vinterdag.
Hvis din ejendom har flere etager og er konstrueret med gennemgående etagebjælker, anbefaler vi altid, at indskudsler og indskudsbrædder fjernes, og konstruktionen støvsuges.
Herefter brandsikres konstruktionen, og hulrummet fyldes op med isolering. Med denne konstruktionsopbygning sikrer vi de bedste betingelser for din gulvvarme.
Hvad kan have indvirkning på tidsplanen?
Når vi sammensætter et tilbud til dig som bygherre, er et af vores vigtige fokuspunkter at vi kan levere projektet til den aftale tid og pris.
For at dette er muligt bruger vi som udgangspunkt dag til dag varer som er produceret af vores unikke producenter på forhånd, så de ligger klar til afhentning.
Dette kan fx være indvendige døre i en lejlighed som vi køber på standardmål og ikke skal vente 6-8 uger på at denne bliver produceret på en fabrik, hvortil vi har op leveret at efter denne lange produktionstid så er der produktionsfejl når døren leveres, hvortil vi må fortælle vores kunder at de igen skal vente 6-8 uger.
Hvad skal der ske under en 1 års gennemgang?
Definition af en 1-års gennemgang
Hvad er en sætningsskade og svindrevne?
Ab-Forbruger: Hvilken kontraktforholdet har jeg som privatkunde?
Læs mere om de Almindelige betingelser for aftaler om byggearbejder for forbrugere ved at klikker her
Ab-18: Hvilken Kontraktforhold har jeg som erhvervskunde?
Læs mere om de Almindelige betingelser for aftaler om byggearbejder for forbrugere ved at klikker her
Hvordan håndteres tvist og uenigheder?
Hos Egerbyg bestræber vi os på, at vores løste opgaver skal være i orden, så du bliver tilfreds med det arbejde, vi har lavet. Alligevel vil der af og til ske fejl, og vi vil altid forsøge at håndtere reklamationer hurtigt, effektivt og retfærdigt.
Som en del af Egerbygs afleveringsforretning vil vi sammen gennemgå fejl og mangler, inden du betaler den sidste rate af din slutfaktura, da vi ikke ønsker, at du skal betale for arbejde, der ikke er udført ordentligt. Det mener vi er mest fair over for dig som kunde.
På denne måde kan vi sammen undgå reklamationer og utilfredshed, når byggeriet er færdigt og afsluttet.
Under gennemgangen af det udførte arbejde er det vigtigt, at du fortæller, hvilke fejl og mangler du mener, der er i dit byggeri, så vi kan komme ud og færdiggøre projektet til din tilfredsstillelse.
Vi opfordrer dig til at sende os en mail med de fejl og mangler, der er blevet gennemgået under afleveringsforretningen, så du bedst kan dokumentere, hvilke mangler du mener, der er i byggesagen.
Når du klager over arbejdet, vil vi vurdere, om det er en produktionsfejl, om det er vores fejl, eller om det er en såkaldt “øvrig fejl”.
Produktionsfejl
Oplever du fejl i forbindelse med et produkt, som vi har monteret korrekt, retter vi altid henvendelse til producenten. Når vi har kontaktet producenten, er vi tvunget til af afvente, at producenten kommer og udbedrer fejlen.
Egerbyg kan ikke udbedre denne fejl, da du vil miste garantien på produktet. Desuden skal omkostningen afholdes af producenten.
Øvrige fejl
Hvis du henvender dig til os vedrørende en reklamation, som du mener skyldes manglende kvalitet fra vores side, kommer vi gerne ud og kigger på det.
Viser det sig, at Egerbyg ikke er skyld i fejlen, skal du være forberedt på at blive faktureret for den tid, vi har brugt på at køre ud til dig for at besigtige fejlen.
Hvordan afgøres det, om noget er en fejl eller en mangel?
Der kan kræves et sammenligningsgrundlag for at afgøre, om der er tale om en fejl eller en mangel. I første omgang skal du sammenligne kvaliteten af det udførte arbejde med det, du skriftligt har aftalt med os.
Uanset hvilke aftaler du har med os, skal vores arbejde altid være fagligt korrekt. Med dette forstås, at opgaven skal udføres i overensstemmelse med eventuelle branchevejledninger, normer og standarder for udførelse og kvalitet.
Derudover skal vores arbejde også være i overensstemmelse med god byggeskik på området.
Hvad er ikke fejl og mangler?
For at undgå, at vi skal komme ud og besigtige en fejl, der ikke skyldes Egerbyg, vil vi give dig nogle eksempler på, hvad der ikke anses for fejl og mangler inden for byggebranchen.
Det kan forekomme, at et eller andet ved arbejdet ikke lever op til dine forventninger, uden at der er tale om fejl og mangler.
Derfor bør du altid forventningsafstemme, hvilket mærke og kvalitet du ønsker dine produkter og materialer i. Hvis dette ikke er blevet specificeret i tilbuddet, vil det ikke gælde som fejl og mangler.
Desuden vil det ikke være håndværkerens fejl, hvis du selv har efterspurgt bestemte produkter og materialer, eller hvis de tegninger og beskrivelser, du har givet, er fejlagtige. I sidstnævnte situation er det den/dem, der har udført tegningerne, der hæfter for disse fejl.
Se mere om specifikke fejl og mangler her.
Udenretlig skønsmand
Hvis du er uenig i vores afgørelse, vil vi anbefale, at der tilkaldes en udenretlig skønsmand til at lave et syn og skøn.
Udenretligt syn og skøn betyder kort fortalt, at man ikke går i retten, men at man gennemfører en skønsforretning med en uvildig fagmand, som parterne bliver enige om – en fagmand, der er bemyndiget i syn og skøn, og som har erfaring med fremlæggelse ved en voldgift, der kan være den næste instans, hvis en af parterne ønsker at gå videre.
Det er ligeledes vigtigt, at begge parter er inviteret til syn og skøn, og at en varsling om det sker med minimum 14 dages varsel.
Når en uvildig fagmand udfører syn og skøn på en byggesag, vil tidligere aftaler om kompensation bortfalde, da vurderingen af byggesagen og eventuel kompensation vil blive vurderet af den uvildige tredjepart.
Heldigvis er det meget sjældent, at Egerbyg har måttet gå så langt, da vi som udgangspunkt leverer et håndværk, som er over standarderne. Desuden vil vi i Egerbyg gå ekstra langt for at tilfredsstille en kunde, men vi har da haft et par enkelte sager, hvor kunden og vi ikke kunne blive enige.
I disse yderst sjældne tilfælde kan en udenretlig skønsmand gøre underværker, så sagen kan lukkes i mindelighed med minimale omkostninger i modsætning til en dyr retssag.
Retten - den sidste instans
Voldgiftsnævnet er den sidste instans ved reklamationer inden for byggebranchen på erhvervsmarkedet. Voldgiftnævnet løser byggerelaterede konflikter og vil være det sidste led, der træffer en endelig afgørelse i et tvist mellem to virksomheder.
Læs mere om voldgiftsnævnet her.
Skulle tvisten derimod være mellem en entreprenør og en bygherre, vil sagen først fremstilles i Byretten. Ankes sagen, ender den i Landsretten evt. efterfulgt af Højesteret.
På det private marked er det retningslinjerne for AB Forenklet, der er gældende, mens det er byggereglementet AB18, der er gældende for erhvervsmarkedet.
Se mere om AB Forenklet og AB18 her.